Rozwijanie uczniowskiego korpusu języka czeskiego CzeSL

1. Przygotowanie do zbierania tekstów polskich studentów

  1. Spotkanie ze studentami wszystkich roczników bohemistyki i wyjaśnienie celu projektu.

2. Przygotowanie papierowej wersji ankiety z informacjami o pracach i autorze

  1. informacje o autorze tekstu
  • id studenta, np. TOU_H305
  • płeć: m – mężczyzna / k– kobieta
  • wiek autora: konkretna liczba
  • kategoria wiekowa: 6-11; 12-15; 16-
  • pierwszy język autora: dwuznakowy kod według normy ISO 639-1
  • grupa językowa pierwszego języka (L1): IE – indouropejski; nIE – nieidoeuropejski; S – słowiański
  • znajomość innych języków obcych: kod ISO
  • poziom znajomości języka czeskiego w momencie pisania tekstu: A1; A1+; A2; A2+; B1; B2; C1; C2
  • poziom znajomości języka czeskiego w rodzinie: matka; ojciec; partner; rodzeństwo; inni członkowie rodziny, inne, nikt
  • długość pobytu w Czechach w latach: -1; 1; -2; 2-
  • ukończone lub aktualne kursy języka czeskiego: indywidualne, komercyjne, samouk, szkoła wyższa, kursy zagraniczne, szkoła podstawowa, szkoła średnia, inne
  • czas nauki języka czeskiego w miesiącach: -3; 3-6; 6-12; 12-24; 24-36; 36-48; 48-60; 60-
  • liczba godzin języka czeskiego tygodniowo: -3; 5-15; 15-
  • podręczniki, z których się uczył albo uczy uczeń: BC – Basic Czech; CC – Communicative Czech; CE – Čeština pro ekonomy; CMC – Chcete mluvit česky?; CpC – Čeština pro cizince; ECE – Easy Czech Elementary; NCSS – New Czech Step by Step; inne
  • bilingwalność: tak / nie

      b. Informacje o tekście

  • nr id tekstu, np. TOU_H305_442
  • data zebrania tekstu w formacie RRRR-MM-DD
  • medium tekstu: rękopis; PC
  • limit czasowy na napisanie pracy w minutach: 10; 15; 20; 30; 40; 45; 60; inne; nie
  • dodatkowa pomoc podczas pisania tekstu: tak; słownik; podręcznik; inna; nie
  • czy tekst był pisany podczas egzaminy: tak; semestralna; końcowa; nie
  • limit słów: 20; 20-; 25; 30; 35-; 40; 40-; 50; 50-; 60; 60-; 70; 70-; 80; 80-; 90; 90-; 100; 100-; 120; 120-; 150; 150-; 170; 180; 200; 200-
  • tytuł tekstu, np. Událost, která změnila můj život
  • typ tematu: ogólne; specjalne
  • aktywność przed pisaniem tekstu: ćwiczenie; dyskusja; obrazek / film; słownictwo; inne; nie
  • możliwość wyboru tematu: wybór z wielu; narzucone; dowolne; inne
  • gatunek pisarski: dowolny; narzucony
  • rzeczywisty gatunek tekstu: informacja; opis; opinia; opowiadanie
  • rzeczywista liczba słów: konkretna liczba
  • liczba słów według wartości: -50; 50-99; 100-149; 150-199; 200-

3. Zbieranie prac studentów – okres od stycznia do maja 2018

  1. 10 plików w plikach doc.
  2. 109 prac papierowych.

4. Digitalizacja plików

  1. Przepisywanie tekstów do pliku doc
  2. Wpisywanie danych z ankiet do programu Excel.

5. Przesłanie zebranych prac i ankiet zespołowi z Uniwersytetu Karola.

6. Przetworzenie tekstów przez zespół w Pradze.

7. Dodanie danych do CzeSL-SGT.

8. Przygotowanie na podstawie wyników analizy tekstów z CzeSL-SGT materiałów dydaktycznych dla polskich bohemistów (w przygotowaniu).