Rok przyjęcia projektu do realizacji – 2013
Planowany okres realizacji projektu – 6 miesięcy
Numer projektu – 512/393
Źródło finansowania projektu – Ministerstwo Spraw Zagranicznych; „Forum polsko-czeskie – wspieranie rozwoju stosunków polsko-czeskich 2013”
Kierownik projektu: dr Robert Kulmiński
Krótki opis projektu
Ogólny cel projektu można streścić w dwóch słowach – badać i nauczać. Do problemu złego wizerunku Polski w czeskich mediach chcemy bowiem podejść dwutorowo. Po pierwsze poprzez opracowanie efektywnej, wieloaspektowej metodologii badań. Powstanie ona w oparciu o wymianę wspólnych doświadczeń i propozycji podczas zaplanowanego na drugą połowę maja 2013 roku spotkania seminaryjnego. Innowacją tego rozwiązanie, w aspekcie naukowym jest konfrontacja odmiennych perspektyw – w tym celu realizacja projektu zostanie powierzona ekspertom – zarówno z Polski jak i z Czech z różnych dziedzin – antropologii, językoznawstwa, medioznawstwa. Niemniej, aby zawiązać nić metodologicznego porozumienia nowa propozycja metodologiczna opracowywana będzie na specjalnie do tego stworzonej bazie tekstów źródłowych, która w przyszłości mogłaby stać się podstawą do rozwoju badań na ten temat a w dalszej perspektywie dawać możliwość projektowania działań o charakterze wizerunkowym.
Po drugie zaś opracowana metodologia zostanie wykorzystana podczas warsztatów przeznaczonych dla młodych ludzi i przyszłych naukowców – studentów i doktorantów Uniwersytetu im. Franciszka Palackiego w Ołomuńcu. Pragniemy tym samym rozpowszechnić wiedzę na temat mechanizmów rządzących wizerunkiem Polski w Czechach oraz sposobami jego funkcjonowania i przełamywania, jak i skonfrontować tym samym ową wiedzę z uczestnikami przestrzeni kulturowej, w której kwestia ta występuje.
W perspektywie długoterminowej projekt ma dostarczyć narzędzi do strategicznego planowania działań z zakresu reklamy i public relations poprzez ukazanie sposobów konstruowania i mechanizmów funkcjonowania wizerunku Polski w różnych mediach ukazujących się na terenie Republiki Czeskiej.