pod red. Sylwii Siedleckiej i Grzegorza Kondrasiuka
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Redaktorzy tomu są również kuratorami cyklu „Cyrk w świecie widowisk” w Instytucie Teatralnym. W jego ramach w ostatnich latach zorganizowane zostały m.in. dwie międzynarodowe konferencje naukowe, pokazy spektakli. Teksty opublikowane w tomie „Circusiana: Otwarcia” badają widowiska m.in. z obszaru Czech, Australii, Irlandii, Polski, Niemiec i Włoch.
„W pierwszym tomie przybliżamy okoliczności rozmaitych momentów założycielskich i przełomów wraz z różnymi sposobami konstruowania i rekonstruowania historii cyrku, pomiędzy analizą źródeł, mitografią a historiografią. Cyrk proponuje specyficzną, natychmiast rozpoznawalną formułę widowiska. Ale jest także obiektem wyobrażonym: zbiorem retroaktywnych i melancholijnych fantazji, pojemnym imaginarium, z którego twórcy poszukujący idei autentyczności czerpali i do dziś czerpią częściej niż chcieliby przyznać. Uważany za aintelektualny i antyestetyczny – był jednocześnie obiektem fascynacji artystów i ideologów. W zachodnim projekcie modernizacyjnym funkcjonował jako laboratorium technologicznych innowacji i quasi-instytucja edukacyjna, prekursorsko propagował wzorce nowoczesnego życia, mobilności społecznej, treningu fizycznego i estetyk cielesności, kultu gwiazd i superbohaterów, odegrał także znaczącą rolę w powstaniu nowoczesnych mediów i profesjonalnego sportu.” – ze wstępu.
Informacje o książce na stronie wydawnictwa